Gezondheidscentrum Lunetten

Narrowcasting brengt verschillende disciplines samen op één scherm

Gezondheidscentrum Lunetten

Narrowcasting brengt verschillende disciplines samen op één scherm

Wachtruimte met narrowcasting
2 min. leestijd

Wijkgezondheidscentrum Lunetten in Utrecht staat midden in de wijk, letterlijk en figuurlijk. In het gezondheidscentrum zijn meerdere disciplines te vinden zoals huisartsen, fysiotherapeuten, psychosociale hulpverleners en een apotheek. En via narrowcasting komen alle disciplines samen op één scherm.

Brede patiëntengroep informeren

De patiëntengroep die het gezondheidscentrum bezoekt, is breed. Daarom biedt narrowcasting een uitkomst om patiënten met verschillende behoeftes optimaal te informeren. Het narrowcasting scherm biedt namelijk de mogelijkheid om informatie te tonen over allerlei zaken op het gebied van gezondheid, klachten en de zorgverlening in Nederland: “Voor ieder wat wils”, aldus een medewerker van het gezondheidscentrum.

Iedere discipline beheert eigen informatie

Er werd gekozen voor Wachtkamerschermen® vanwege het decentrale beheer, waarbij iedere discipline hun eigen informatie kan beheren: “Iedereen heeft eigen inloggegevens en in de beheeromgeving bewerkt iedereen zijn eigen stukje. Voordeel hiervan is dat we altijd kunnen kijken bij een andere discipline welke informatie ze hebben toegevoegd. Handig, want zo weten we precies wie wat communiceert.”

Vervanger van het prikbord

Het Wachtkamerscherm® bevalt volgens de medewerker goed: “Via ons Wachtkamerscherm® kunnen we op professionele manier de patiënten voorzien van informatie en leuke weetjes, zonder de hele wachtruimte vol te hangen met posters en brieven op een prikbord. Tevens gebruiken we het Wachtkamerscherm® om nieuws over ons gezondheidscentrum, huisregels en informatie van Thuisarts.nl te tonen. We willen hiermee het gevoel van ‘het lange wachten’ wegnemen bij de patiënt.”

Volgens het gezondheidscentrum kijken patiënten in de wachtruimte veel naar de uitzending. In de uitzending is een afwisselende mix gemaakt tussen (stilstaande) berichten, afbeeldingen en video’s of animaties. Hierdoor wordt het aantrekkelijk om naar het scherm te kijken en kan het scherm de patiënten voor langere tijd boeien: “Een enkele keer stelt een patiënt een vraag over iets wat voorbij is gekomen tijdens de uitzending. Hieruit maken we op dat de uitzending goed bekeken wordt en dat de informatie die we geven duidelijk is voor de patiënt. We zijn erg blij met ons scherm en het voldoet precies aan de verwachtingen!”

Share this article

Gerelateerde content: