Volgnummersysteem met Pharmacom
Pharmacom koppeling helpt apotheken nóg efficiënter te werken
Bij het volgnummersysteem van Wachtkamerschermen® is het mogelijk om een koppeling te maken met de Track & Trace module van apotheekinformatiesysteem Pharmacom. Dankzij de koppeling wordt direct het patiëntdashboard geopend, zodra u de volgende patiënt oproept. U weet dus meteen wie er naar de balie komt, waardoor de persoonsgerichte zorg wordt verhoogd. We spraken met Els Dewit, apotheker van Apotheek Axel en met Jan van Deursen, apotheker en eigenaar van Service Apotheek Zuiderpark over de voordelen van deze koppeling.
Verwondering bij Apotheek Axel
Apotheek Axel was de eerste apotheek waar de koppeling werd geïmplementeerd. Els Dewit vertelt: “Via PharmaPartners hoorde ik dat ze bezig waren met een koppeling tussen hun Track & Trace module en het volgnummersysteem van Wachtkamerschermen®. Dit leek me erg interessant.” Nadat ze de koppeling in gebruik hadden genomen bij de apotheek, vertelt Els dat ze allemaal verwonderd waren over hoe snel het gaat: “Bij het oproepen van het volgnummer wordt meteen het patiëntdashboard geopend. En het komt regelmatig voor dat, tegen de tijd dat de patiënt bij de balie is, de assistent de medicatie al heeft gepakt!” Ook patiënten vinden het wonderlijk volgens Els: “Vooral de eerste keer zijn ze verwonderd over de snelheid. Patiënten noemen het zelfs in het klanttevredenheidsonderzoek. Ze vinden de vlotte afhandeling heel fijn.”
Apotheek Zuiderpark kan stap overslaan
Niet lang daarna werd de koppeling geïmplementeerd bij Apotheek Zuiderpark. Een logische keuze omdat Jan van Deursen, naast apotheker, tevens voorzitter is van de stichting SAHEL: een clusterorganisatie voor Medicom en Pharmacom gebruikers in de regio Haaglanden. Jan licht toe: “Voorheen werden patiënten opgeroepen bij een balie en dan werd er naar de geboortedatum gevraagd. Soms moesten we dan nog een controlevraag stellen om het juiste patiëntdashboard in Pharmacom te kunnen openen. Met de koppeling kunnen we een stap overslaan. Zodra wij de patiënt oproepen, opent het patiëntdashboard automatisch. Je weet dus al wie er naar jouw balie komt en hoeft niet meer naar de geboortedatum te vragen. Dit scheelt tijd!”
Halvering van de wachttijd
Statistieken in het volgnummersysteem wijzen uit dat patiënten mét een afhaalcode gemiddeld de helft korter wachten dan patiënten zonder afhaalcode. Els geeft aan dat in haar apotheek ongeveer één op de drie patiënten nu een afhaalcode heeft, maar dat dit aantal snel groeit. Jan beaamt dit. In zijn apotheek zijn de afgelopen acht maanden ruim 5.500 patiënten met een afhaalcode geholpen. En ook voor deze patiënten is de wachttijd gemiddeld de helft korter dan voor patiënten zonder afhaalcode.
Snelbalie
Bij Apotheek Axel wordt gewerkt met een backoffice scherm waarop alle tickets en wachttijden overzichtelijk worden weergegeven. Tickets met een afhaalcode krijgen een andere kleur op het scherm. Els licht toe: “Als het heel druk is in de apotheek, spreken de assistentes onderling af dat er één alleen de afhaalcodes doet. Hierdoor wordt een soort snelbalie gecreëerd. Op deze manier wordt de wachtrij snel weggewerkt.”
Positieve reacties
Els Dewit is erg positief over het volgnummersysteem met de koppeling: “Ik ben blij dat ik hiervoor gekozen heb. Ik merk duidelijk verschil in vergelijking tot de oude situatie. De afhandeling gaat nu veel vlotter en de koppeling tussen beide systemen functioneert goed.” Ook Jan van Deursen is positief: “De medewerkers geven aan dat het een prettige manier van werken is. In onze apotheek werken we nu een stuk persoonlijker én het gaat lekker vlot. Ik zou het zeker aanraden om ook voor deze koppeling te kiezen!”