Mooie resultaten aanmeldzuilen met Medicom
Minder drukte aan de balie bij Zovida Gezondheidscentra
Bij Zovida Gezondheidscentra in Rotterdam is de werkdruk aan de balie merkbaar verlaagd sinds de inzet van het aanmeldsysteem van Wachtkamerschermen®. Gezondheidscentrum Oosterflank, onderdeel van Zovida, zag binnen korte tijd het aantal patiënten dat zich aan de balie meldt met 30 tot 40% afnemen.
“Het was vaak erg druk,” vertelt Usha Orie, Manager Zorg bij Zovida. “We wilden dat iedere patiënt zich bij de balie kwam aanmelden, maar daardoor ontstonden lange rijen. Ik dacht, dit moest dit toch anders kunnen? Zodoende ben ik met Wachtkamerschermen® in contact gekomen.”
Koppeling met Medicom geeft rust en overzicht
De aanmeldzuil bij Gezondheidscentrum Oosterflank is, net zoals de aanmeldzuilen bij andere Zovida centra, gekoppeld aan Medicom van PharmaPartners. Hierdoor is iedere aanmelding direct zichtbaar in de agenda en worden patiënten naar de juiste wachtkamer doorverwezen. Dat geeft rust en overzicht in de praktijk.
“Het was wel even wennen voor onze patiënten,” vertelt Usha: “In het begin hebben we iemand bij de aanmeldzuil gezet om te helpen. Ook zijn we een ander toetsenbord voor de invoer van de geboortedatum gaan gebruiken. En deze acties werkten goed. We merken nu dat patiënten direct naar de aanmeldzuil lopen.”
Leerzame periode met mooie resultaten
Het grootste voordeel dat ze nu bij Gezondheidscentrum Oosterflank ervaren, is minder drukte aan de balie. Usha geeft aan dat er 30 tot 40% minder patiënten naar de balie komen. Het succes in Oosterflank inspireerde meerdere Zovida-vestigingen om ook met het aanmeldsysteem te starten. Radha Chedi, praktijkmanager van Gezondheidscentrum Katendrecht, vertelt: “Van mijn collega’s had ik goede verhalen gehoord over de aanmeldzuil. Dit wilde ik ook wel uitproberen. Inmiddels heeft de aanmeldzuil een vast plekje veroverd en willen we deze niet meer kwijt. We merken namelijk dat het minder druk is aan de balie bij de assistenten. En dat is ontzettend fijn!”
Usha vult aan: “Het was een leerzame periode waarin we elkaar hebben geholpen om het aanmeldsysteem nog beter te laten functioneren. Bij een ander gezondheidscentrum zag ik bijvoorbeeld dat je ook knoppen kunt maken voor de fysiotherapeut, diëtist of praktijkondersteuners. Hierdoor kunnen meer patiënten zich aanmelden via de aanmeldzuil, wat ook leidt tot minder patiënten aan de balie.”
Rust, overzicht en tevreden medewerkers
De ervaringen van Zovida bevestigen wat veel zorgorganisaties inmiddels merken: het aanmeldsysteem van Wachtkamerschermen® zorgt voor minder administratieve druk, meer overzicht en tevreden medewerkers. Door de koppeling met Huisartsen Informatie Systemen als Medicom verloopt de patiëntenstroom soepeler en blijft er meer tijd over voor waar het echt om draait: zorg verlenen.